یار مهربان

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

پیام های قرآنی (سوره انشقاق) به همراه دانلود

19 بهمن 1394 توسط یااباعبدالله الحسین (ع)

 

انشقاق
(آيه 4)- و در سومين مرحله، مى‏افزايد: «و (زمين) آنچه در درون دارد بيرون افكنده و خالى مى‏شود» (و القت ما فيها و تخلت)
معروف در ميان مفسران اين است كه مفهوم آيه اين است كه تمام مردگانى كه در درون خاك و داخل قبرها آرميده‏اند يكباره همه به بيرون پرتاب مى‏شوند، و لباس حيات و زندگى بر تن مى‏كنند.
بعضى ديگر گفته‏اند علاوه بر انسانها، معادن و گنجهاى نهفته درون زمين نيز همگى بيرون مى‏ريزد.
تفسير نمونه، ج‏5، ص: 447

—————————————————————————————————————-
انشقاق

/آیه17
تعبير به «ما وسق» با توجه به اين كه «وسق» به معنى جمع كردن پراكنده‏ هاست اشاره به بازگشت انواع حيوانات و پرندگان و حتى انسانها به خانه‏ ها و لانه‏ هاى خود به هنگام شب است، كه نتيجه آن آرامش و آسايش عمومى جانداران مى‏باشد، و يكى از اسرار و آثار پر اهميت شب محسوب مى‏شود.
برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 451

—————————————————————————————————————–


انشقاق
يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه
دنيادار رنجها و دردهاست
تعبير به ((كادح )) در آيات فوق كه اشاره به تلاش و كوشش آميخته با رنج و زحمت است ، با توجه به اينكه مخاطب در آن همه انسانها مى باشند، بيانگر اين واقعيت است كه طبيعت زندگى اين جهان در هيچ مرحله خالى از مشكلات ، ناراحتيها، و رنج و مشقت نيست ، خواه اين مشكلات جنبه جسمانى و بدنى داشته باشد، و يا جنبه روحى و فكرى و يا هر دو، و هيچكس را خالى از آن نمى بينيم .
در حديث بسيار پرمعنايى از امام على بن الحسين (عليه السلام ) مى خوانيم : الراحة لم تخلق فى الدنيا و لا لاهل الدنيا، انما خلقت الراحة فى الجنة و لاهل الجنة ، و التعب و النصب خلقا فى الدنيا، و لاهل الدنيا، و ما اعطى احد منها جفنة الا اعطى من الحرص مثليها، و من اصاب من الدنيا اكثر،
كان فيها اشد فقرا لانه يفتقر الى الناس فى حفظ امواله ، و تفتقر الى كل آلة من آلات الدنيا، فليس فى غنى الدنيا الراحة !
((راحتى و آسايش در دنيا و براى اهل دنيا وجود ندارد، راحتى و آسايش تنها در بهشت است ، و براى اهل بهشت ! رنج و تعب در دنيا آفريده شده ، و براى اهل دنيا، و (به همين دليل ) هر كسى پيمانه اى از آن به دست مى آورد دو برابر آن حرص نصيب او مى شود، و كسانى كه از دنيا بيشتر دارند فقيرترند! زيرا محتاج ديگران در حفظ اموال خويشند، و به وسائل و ادوات زيادى براى حفظ آن نيازمندند، بنابراين در ثروت دنيا راحتى نيز وجود ندارد.))
سپس امام (عليه السلام ) در ذيل اين حديث فرمود:
كلا ما تعب اولياء الله فى الدنيا للدنيا، بل تعبوا فى الدنيا للاخرة : ((هرگز دوستان خدا در دنيا به خاطر دنيا رنج و تعب نمى كشند، بلكه رنج و تعب آنها در دنيا براى آخرت است .!))
تفسیر نمونه

—————————————————————————————————————-
انشقاق
از برکات قرائت سوره انشقاق آمرزش گناهان است چنان که پیامبرصلی الله علیه واله وسلم در حدیثی فرمودند:
هر كس در شب چهارشنبه چهار ركعت نماز بخواند –دو نماز دو ركعتی- و در هر ركعت بعد از حمد سوره «انشقاق» را قرائت نماید.از گناهانش چنان خارج می شود مانند روز ولادتش و خداوند برای او به ازای هر حروف قرآن كه می خواند عبادت یك سال را می نویسد.
جمال الاسبوع، ص69

—————————————————————————————————————-
انشقاق
و إ ذا الا رض مدت
دادگاه بزرگى كه خلق اولين و آخرين در آن جمعند مکان گسترده نيز لازم دارد!
نمونه ج26 ص297

—————————————————————————————————————-
انشقاق
فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً
در حدیث مى‏خوانیم:هر کس سه خصلت را دارا باشد، خداوند حساب او را آسان قرار مى‏دهد و با رحمت خود،او را به بهشت وارد مى‏سازد:به آن کس که محرومش کرده، عطا کند؛ با آنکه قطع رابطه کرده،صله رحم مى‏کند و از آن که به او ظلم کرده، درمى‏گذرد.
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 426 و 427

—————————————————————————————————————–
انشقاق
إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ
«اِنفطار» به معناى شکافته شدن است، «فطر» و «افطار» نیز به همین معناست، زیرا روزه با غذا خوردن مى‏شکافد. «انفطار» و «انشقاق» به یک معناست، لکن در انفطار بعد از شکافتن به چیزى مى‏رسیم، بر خلاف انشقاق، چنانکه عرب در حفر قنات مى‏گوید: «فطرتُ» چون بعد از شکافتن زمین، به آب مى‏رسد.
تفسیر نور: ج10، ص: 405

—————————————————————————————————————–
انشقاق
يَنْقَلِبُ‏ إِلى‏ أَهْلِهِ‏ مَسْرُوراً(9)
حضرت على عليه السلام درباره آيه فرمودند: كسانى كه در دنيا اهل و عيال انسانِ بهشتى بودند، اگر مؤمن باشند در آخرت نيز اهل او خواهند بود.
(اگر امروز به خاطر فرمان الهى از بعضى لذّت‏هاى خانوادگى صرف نظر كرديم و براى جهاد يا تحصيل علم يا خدمت از خانواده دور شديم، در آينده جبران خواهد شد).
تفسير نور(10جلدى) / ج‏10 / ص 428 – 427

—————————————————————————————————————–
انشقاق
ظنّ ان لن یحور
منشأبدبختی انسان غفلت از معاد یا انکار آن است.
نور ج12 ص429

—————————————————————————————————————–
انشقاق
” وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ”
اذن در اصل لغت به معناى اجازه دادن نيست، بلكه به معناى گوش دادن است، و گوش دادن را هم كه” اذن” ناميده‏اند تعبيرى است مجازى از انقياد و اطاعت، و كلمه” حقت” به معناى آن است كه آسمان در شنيدن و اطاعت فرمانهاى خدا حقيق و سزاوار مى‏شود.
و معناى آيه اين است كه آسمان مطيع و منقاد پروردگارش گشته، حقيق و سزاوار شنيدن و اطاعت فرامين پروردگارش مى‏گردد.
المیزان /ص400

ارسال شده در فراخوان اولین هم آوایی خواهران طلبه

دانلود کنید

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: مقالات اولین هم نوایی خواهران طلبه در پیام های قرآنی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

توصیف وبلاگ

پیامبر اکرم (ص) :

آن هنگام که قیامت شود قلم عالمان

باخون شهیدان سنجیده شود و قلم

دانشمندان بر خون شهیدان برتری یابد.

آخرین مطاب

  • معرفی کتاب زیباتر از گل ،بیست دلیل عقلی و روانشناختی برای حجاب برتر
  • معرفی کتاب «سفر سرخ»
  • معرفی کتاب «نسیم تقدیر»
  • معرفی کتاب 150 هشتگ #
  • دانلود کتاب هزارویک فضیلت از امیرالمومنین علیه السلام + pdf
  • معرفی کتاب «روش تحلیل سیاسی» |برگرفته از بیانات رهبر انقلاب + دریافت
  • دانلود کتاب همه مردان شاه
  • دانلود کتاب سقوط شاه نوشته فریدون هویدا
  • اشک باید رازدار باشد + دانلود فایل
  • دانلود کتاب "اهداف قیام حسینی" مجموعه بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی
  • دانلود کتاب ​عدالت مهدوی در اندیشه مقام معظم رهبری
  • دانلود کتاب بانک جامع خاطرات مقام معظم رهبری
  • دانلود کتاب حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
  • دانلود کتاب ​واجب فراموش شده: راهبردهای مقام معظم رهبری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر
  • دانلود کتاب لهوف سوگنامه کربلا
  • دانلود کتاب نهضت عاشورا
  • کتاب «سلام بر ابراهیم»
  • ناگفته‌هایی از زندگی یک کهنه‌سرباز«بابانظر»
  • زندگینامه سردار شهید محمد علی جهان آرا (ره)
  • فضائل امیرالمومنین علی (ع) از دیدگاه قرآن + دانلود فایل

جستجو

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس