پیام های قرآنی (سوره انشقاق) به همراه دانلود
انشقاق
(آيه 4)- و در سومين مرحله، مىافزايد: «و (زمين) آنچه در درون دارد بيرون افكنده و خالى مىشود» (و القت ما فيها و تخلت)
معروف در ميان مفسران اين است كه مفهوم آيه اين است كه تمام مردگانى كه در درون خاك و داخل قبرها آرميدهاند يكباره همه به بيرون پرتاب مىشوند، و لباس حيات و زندگى بر تن مىكنند.
بعضى ديگر گفتهاند علاوه بر انسانها، معادن و گنجهاى نهفته درون زمين نيز همگى بيرون مىريزد.
تفسير نمونه، ج5، ص: 447
—————————————————————————————————————-
انشقاق
/آیه17
تعبير به «ما وسق» با توجه به اين كه «وسق» به معنى جمع كردن پراكنده هاست اشاره به بازگشت انواع حيوانات و پرندگان و حتى انسانها به خانه ها و لانه هاى خود به هنگام شب است، كه نتيجه آن آرامش و آسايش عمومى جانداران مىباشد، و يكى از اسرار و آثار پر اهميت شب محسوب مىشود.
برگزيده تفسير نمونه، ج5، ص: 451
—————————————————————————————————————–
انشقاق
يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه
دنيادار رنجها و دردهاست
تعبير به ((كادح )) در آيات فوق كه اشاره به تلاش و كوشش آميخته با رنج و زحمت است ، با توجه به اينكه مخاطب در آن همه انسانها مى باشند، بيانگر اين واقعيت است كه طبيعت زندگى اين جهان در هيچ مرحله خالى از مشكلات ، ناراحتيها، و رنج و مشقت نيست ، خواه اين مشكلات جنبه جسمانى و بدنى داشته باشد، و يا جنبه روحى و فكرى و يا هر دو، و هيچكس را خالى از آن نمى بينيم .
در حديث بسيار پرمعنايى از امام على بن الحسين (عليه السلام ) مى خوانيم : الراحة لم تخلق فى الدنيا و لا لاهل الدنيا، انما خلقت الراحة فى الجنة و لاهل الجنة ، و التعب و النصب خلقا فى الدنيا، و لاهل الدنيا، و ما اعطى احد منها جفنة الا اعطى من الحرص مثليها، و من اصاب من الدنيا اكثر،
كان فيها اشد فقرا لانه يفتقر الى الناس فى حفظ امواله ، و تفتقر الى كل آلة من آلات الدنيا، فليس فى غنى الدنيا الراحة !
((راحتى و آسايش در دنيا و براى اهل دنيا وجود ندارد، راحتى و آسايش تنها در بهشت است ، و براى اهل بهشت ! رنج و تعب در دنيا آفريده شده ، و براى اهل دنيا، و (به همين دليل ) هر كسى پيمانه اى از آن به دست مى آورد دو برابر آن حرص نصيب او مى شود، و كسانى كه از دنيا بيشتر دارند فقيرترند! زيرا محتاج ديگران در حفظ اموال خويشند، و به وسائل و ادوات زيادى براى حفظ آن نيازمندند، بنابراين در ثروت دنيا راحتى نيز وجود ندارد.))
سپس امام (عليه السلام ) در ذيل اين حديث فرمود:
كلا ما تعب اولياء الله فى الدنيا للدنيا، بل تعبوا فى الدنيا للاخرة : ((هرگز دوستان خدا در دنيا به خاطر دنيا رنج و تعب نمى كشند، بلكه رنج و تعب آنها در دنيا براى آخرت است .!))
تفسیر نمونه
—————————————————————————————————————-
انشقاق
از برکات قرائت سوره انشقاق آمرزش گناهان است چنان که پیامبرصلی الله علیه واله وسلم در حدیثی فرمودند:
هر كس در شب چهارشنبه چهار ركعت نماز بخواند –دو نماز دو ركعتی- و در هر ركعت بعد از حمد سوره «انشقاق» را قرائت نماید.از گناهانش چنان خارج می شود مانند روز ولادتش و خداوند برای او به ازای هر حروف قرآن كه می خواند عبادت یك سال را می نویسد.
جمال الاسبوع، ص69
—————————————————————————————————————-
انشقاق
و إ ذا الا رض مدت
دادگاه بزرگى كه خلق اولين و آخرين در آن جمعند مکان گسترده نيز لازم دارد!
نمونه ج26 ص297
—————————————————————————————————————-
انشقاق
فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً
در حدیث مىخوانیم:هر کس سه خصلت را دارا باشد، خداوند حساب او را آسان قرار مىدهد و با رحمت خود،او را به بهشت وارد مىسازد:به آن کس که محرومش کرده، عطا کند؛ با آنکه قطع رابطه کرده،صله رحم مىکند و از آن که به او ظلم کرده، درمىگذرد.
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 426 و 427
—————————————————————————————————————–
انشقاق
إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ
«اِنفطار» به معناى شکافته شدن است، «فطر» و «افطار» نیز به همین معناست، زیرا روزه با غذا خوردن مىشکافد. «انفطار» و «انشقاق» به یک معناست، لکن در انفطار بعد از شکافتن به چیزى مىرسیم، بر خلاف انشقاق، چنانکه عرب در حفر قنات مىگوید: «فطرتُ» چون بعد از شکافتن زمین، به آب مىرسد.
تفسیر نور: ج10، ص: 405
—————————————————————————————————————–
انشقاق
يَنْقَلِبُ إِلى أَهْلِهِ مَسْرُوراً(9)
حضرت على عليه السلام درباره آيه فرمودند: كسانى كه در دنيا اهل و عيال انسانِ بهشتى بودند، اگر مؤمن باشند در آخرت نيز اهل او خواهند بود.
(اگر امروز به خاطر فرمان الهى از بعضى لذّتهاى خانوادگى صرف نظر كرديم و براى جهاد يا تحصيل علم يا خدمت از خانواده دور شديم، در آينده جبران خواهد شد).
تفسير نور(10جلدى) / ج10 / ص 428 – 427
—————————————————————————————————————–
انشقاق
ظنّ ان لن یحور
منشأبدبختی انسان غفلت از معاد یا انکار آن است.
نور ج12 ص429
—————————————————————————————————————–
انشقاق
” وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ”
اذن در اصل لغت به معناى اجازه دادن نيست، بلكه به معناى گوش دادن است، و گوش دادن را هم كه” اذن” ناميدهاند تعبيرى است مجازى از انقياد و اطاعت، و كلمه” حقت” به معناى آن است كه آسمان در شنيدن و اطاعت فرمانهاى خدا حقيق و سزاوار مىشود.
و معناى آيه اين است كه آسمان مطيع و منقاد پروردگارش گشته، حقيق و سزاوار شنيدن و اطاعت فرامين پروردگارش مىگردد.
المیزان /ص400
ارسال شده در فراخوان اولین هم آوایی خواهران طلبه
دانلود کنید