کتاب حماسه حسینی
حماسه حسینی مجموعه ای است مشتمل بر کلیه سخنرانی ها و یادداشت های استاد شهید آیت اللّه مرتضی مطهری درباره حادثه کربلا. این کتاب در چاپ های اولیه در سه جلد انتشار یافت، ولی در چاپ های اخیر در دو مجلد ارائه گردیده است. جلد اول این مجموعه شامل هفت فصل است. فصل اول با عنوان «حماسه حسینی»، مجموعه سه سخنرانی استاد شهید می باشد که تحت همین عنوان ایراد شده است. فصل دوم را سخنرانی های استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا» تشکیل می دهد.
«ماهیت قیام حسینی» عنوان فصل سوم این کتاب است و فصل چهارم را سخنرانی آن شهید بزرگوار پیرامون «تحلیل واقعه عاشورا» تشکیل می دهد. «شعارهای عاشورا» عنوان فصل پنجم این کتاب می باشد. فصل ششم شامل هفت سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» است. در این فصل، علاوه بر مورد بحث واقع شدن موضوع اصلی، «امر به معروف و نهی از منکر» مسائل اجتماعی و سیاسی روز نیز مطرح گردیده و «کارنامه مسلمین در قبال مسأله فلسطین» بررسی شده است.
«عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» فصل هفتم این کتاب است که هفت سخنرانی استاد تحت همین عنوان را شامل می گردد.
جلد دوم مجموعه «حماسه حسینی» شامل نوشته ها و یادداشت های استاد شهید آیت اللّه مرتضی مطهری در این باب است. این کتاب حاوی مطالبی است که استاد شهید به مرور ایام نگاشته اند و هدف از این نگارش، یادداشت مطالب قابل توجه جهت مراجعات بعدی یا آمادگی برای سخنرانی بوده است. این مطالب از نظر اجمال و تفصیل متفاوت می باشند، به طوری که برخی از آن ها به صورت یک مقاله است و برخی دیگر چند سطری بیش نیست و در موارد اندکی، مطلب با اشاره بیان شده است.
این جلد از کتاب شامل هشت فصل است که موضوع برخی از آن ها همان موضوعات جلد اول است. برخی موضوعات و مطالب نیز اختصاصی است، به طوری که می توان گفت فصول جلد اول و دوم به نوعی مکمل یکدیگرند.
دانلود کتاب حماسه حسینی جلد اول
متن بخش هایی از کتاب:
شما را بخدا ببينيد حرفهائي را که گاهي وقتها از يک افراد در سطح خيلي پايين ميشنويم که مثلا ميگويند من آرزو دارم عروسي پسرم را ببينم ، آرزو دارم عروسي دخترم را ببينم ، به فردي چون حسين بن علي نسبت ميدهند ، آن هم در گرما گرم زدو خورد که مجال نماز خواندن نيست ! و ميگويند حضرت فرمود من در همين جا ميخواهم دخترم را براي پسر برادرم عقد بکنم و يک شکل از عروسي هم که شده است در اينجا راه بيندازم . يکي از چيزهايي که از تعزيه خوانيهاي قديم ما هرگز جدا نميشد عروسي قاسم نو کدخدا ، يعني نو داماد بود ، در صورتي که اين در هيچ کتابي از کتابهاي تاريخي معتبر وجود ندارد .
مردم بايد روضه راست بشنوند تا معارفشان ، سطح فکرشان بالا بيايد و بدانند که اگر روحشان در يک کلمه اهتزاز پيدا کرد ، يعني با روح حسين بن علي هماهنگ شد و در نتيجه اشکي ولو ذرهاي ، از چشمشان بيرون آمد واقعا مقام بزرگي است.
————————————————————————-
بخش دوم: ؛ جلسه اول : دو چهره حادثه کربلا
حسین یک شخصیت حماسى است اما نه آنطور که جلال الدین خوارزمشاهى یک شخصیت حماسى است و نه آنطور که رستم افسانه اى یک شخصیت حماسى است . حسین یک شخصیت حماسى است ، اما حماسه انسانیت ، حماسه بشریت ، نه حماسه قومیت . سخن حسین ، عمل حسین ، حادثه حسین ، روح حسین ، همه چیز حسین هیجان است ، تحریک است ، درس است ، القاء نیروست ، اما چه جور القاء نیروئى ؟ چه جور درسى ؟ آیا از آن جهت که مثلا به یک قوم بخصوص منتسب است ؟ ! یا از آن جهت که شرقى است ؟ یا از آن جهت که مثلا عرب است و غیر عرب نیست ؟ ! یا به قول بعضى از ایرانیها از آن جهت که مثلا زنش ایرانى است ؟ ! اساسا در وجود حسین یک چنین حماسه هائى نمى تواند وجود داشته باشد و علت شناخته نشدن حسین هم همین است . چون حماسه او بالاتر و مافوق اینگونه حماسه هاست ، کمتر افراد مى توانند او را بشناسند . حالا ببینیم که واقعا چطور است ؟ شما در جهان یک شخصیت حماسى مانند شخصیت حسین بن على از نظر شدت حماسى بودن و از نظر علو و ارتفاع حماسه یعنى جنبه هاى انسانى نه جنبه قومى و ملى پیدا نخواهید کرد . حسین سرود انسانیت است ، نشید انسانیت است و به همین دلیل نظیر ندارد ، و به جرات عرض مى کنم که نظیر ندارد . شما در دنیا حماسه اى مانند حماسه حسین بن على پیدا نخواهید کرد ، چه از نظر قدرت و قوت حماسه و چه از نظر علو و ارتفاع و انسانى بودن آن . و متاسفانه ما مردم این حماسه را نشناخته ایم .
حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا دو صفحه دارد ، یک صفحه سفید و نورانى و یک صفحه تاریک ، سیاه و ظلمانى که هر دو صفحه اش یا بى نظیر است و یا کم نظیر . اما صفحه سیاه و تاریکش از آن نظر سیاه و تاریک است که در آن فقط جنایت بى نظیر و یا کم نظیر مى بینیم .
جلسه سوم : نهضت حسینى، عامل شخصیت یافتن جامعه اسلامى
لازم است ما از خود سوال بکنیم که چه رابطه اى میان شهادت حسین بن على و نیرو گرفتن اسلام و زنده شدن اصول و فروع دین وجود دارد ؟ زیرا مى دانیم صرف اینکه خونى ریخته بشود ، منشا این امور نمى شود . بنابراین میان قیام و نهضت و شهادت حسین بن على و این آثارى که ما مى گوئیم و مدعى آن هستیم و واقعا تاریخ هم نشان مى دهد که حقیقت دارد ، چه رابطه اى وجود دارد ؟
اگر شهادت حسین بن على صرفا یک جریان حزن آور مى بود ، اگر صرفا یک مصیبت مى بود ، اگر صرفا این مى بود که خونى بناحق ریخته شده است و به تعبیر دیگر صرفا نفله شدن یک شخصیت مى بود ولو شخصیت بسیار بزرگى ، هرگز چنین آثارى را به دنبال خود نمی آورد . شهادت حسین بن على ، از آن جهت این آثار را به دنبال خود آورد که به تعبیرى که عرض کردیم ، نهضت او یک حماسه بزرگ اسلامى و الهى بود ، از این جهت که این داستان و تاریخچه ، تنها یک مصیبت و یک جنایت و ستمگرى از طرف یک عده اى جنایتگر و ستمگر نبود ، بلکه یک قهرمانى بسیار بسیار بزرگ از طرف همان کسى بود که جنایتها را بر او وارد کردند .